mari main click2

Pages

Thursday, October 18, 2012

tempek nyok

salam,

Ok mai cek nk cita skit pasai makanan, tetibe aku tgk kt fb ada org post tempek nyok atau bahasa dari selatan tgh semenanjung nie diorng panggil lempeng kelapa tudia time mcm nie lapaq pon mai lah....minum petang plus ngan air teh or milo, terangkat bak ang.. sedap nie lama gila kot x mkn dekat puluhan tahun lama nya,,, mak!!!!!!!! cek kempunan tempek nyok..nnt raya haji masak tempek nyok boleh x??hahahah batu belah batu bertangkup, tangkup lah die jgn tangkup aku, klu ko tangkup aku mcm mana aku nk makan tempek nyok :p

Meh aku kongsi skit resepi tempek nyok nie, rahsia turun temurun nie. Amaran bukan rahsia turun temurun family aku sbb aku copy paste jer pon resepi nie.so secara am nya rahsia turun temurun family org lain...


wat per lempeng x serupa lempeng nie hahahahaa nak gambaran jelas sila tanya mr google

Bahan-bahan ( 2 org lebih pun tak pe (tp tmbah sukatan) )

  • 2 cawan tepung/ jgn plak guna yg big mug punya mahu jamu 10 org - (anggaran je na)
  • 1 cawan kelapa parut
  • Air - ikut kepekatan
  • Sedikit garam
  • Minyak ukt mgoreng

Cara-cara

  1. Satukan kesemua bahan,jgn terlalu pekat atau cair.Agak2 mcm nak buat cekodok.
  2. Panaskan minyak dlm kuali ,tuangkan adunan kedalam dan tutup sebentar,supaya lempeng tu masak sekata.Dah masak angkat dan hidangkan dgn sambal tumis.            
dah siap boleh ler mkn x kan nk tgk kot.. aku suke makan saja tau mkn ngan gula....so sape nk tgk gmbr silalah google or yahoo lempeng klape, kebayakkan gmbr semua dah copyright so malas aku  nak masukkan selamat mencuba tau selamat minum petang kater nyer...... :p
     

2 comments:

  1. tgk gmbr mule2 td igtkn koyok...rupenya makanan...hahaha

    [Gadget & Aksesori Steampunk Yang Cool]

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slmt ada nmpk rupe jgk haha, koyok pon koyok lah...susah nk vectorkan tempek nie ;)

      Delete

mari click-click

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails